Hoger onderwijs
In het hoger onderwijs zijn de opleidingen ruimtelijke ordening, planologie, stedenbouw en milieukunde samengevoegd tot één curriculum. Studenten ontwikkelen tijdens de eerste jaren van de opleiding een breed pallet aan kennis en vaardigheden. Dat is een positieve ontwikkeling. Studenten zullen meer in staat zijn om de kennis van meerdere disciplines integraal toe te passen. Met een intensieve begeleiding in concrete praktijksituaties kan het ontwikkelen van die vaardigheid een extra stimulans krijgen.
Radboud Universiteit
Voor de Radboud Universiteit heb ik bachelor studenten begeleid bij hun thesis. In een onderzoeksplan verantwoorden studenten de afbakening van hun onderzoek, de doel- en vraagstelling, theorie en methode van onderzoek en de wijze waarop het onderzoeksmateriaal wordt verzameld. Daarna zijn studenten aan de slag gegaan met hun onderzoek. Onderzoeksthema’s waren o.a. duurzame verstedelijking en mobiliteit, klimaatbestendige stad en duurzame energie.
Hogeschool Windesheim
Voor de post-hbo opleiding ‘Stedenbouw en ruimtelijke planning’ heb ik het curriculum van het vak milieu en duurzame ontwikkeling ontwikkeld. Hiervoor heb ik o.a. gebruik gemaakt van mijn boek ‘Ruimtelijke planontwikkeling, het milieu en duurzame ontwikkeling’. Onderwerpen die in mijn werkcolleges aan bod kwamen zijn o.a. perspectieven op de duurzame stad, klimaatbestendig stedenbouwkundig ontwerp, verkeer, geluid en luchtkwaliteit.
Coachen
Bij het coachen van jonge professionals breng ik mijn jarenlange advieservaring in. Mijn aanpak is gericht op het aanleren van nieuwe competenties. De ervaringen in de dagelijkse werkomgeving staan centraal. Waar nodig reik ik theoretische achtergrondkennis aan. Mijn begeleiding bestaat uit een afwisseling van face to face contactmomenten en online coaching.